Wat heb ik zoal geleerd?

Om te beginnen; heel veel PHP, en daarbij ook WordPress. Niet alleen heb ik geleerd hoe je vanaf niks een thema kan opbouwen en realiseren tot een eindproduct, maar ook hoe je daarbij de klant de mogelijkheid geeft om zodanig zoveel zelf (als klant) de content aan te passen, dat het voor de developer (ik in dit geval) overbodig is geworden. Ik heb veel geleerd over de WordPress plugins ACF en CPT UI. Met deze twee plugins gecombineerd is je bereik zo enorm groot in het PHP-wordpress gebied.

Verder heb ik geleerd hoe je soms humoristisch je collega’s benaderd, en soms doelgericht, gefocust en serieus. Als er een serieuze probleem nadert kan dit gewoon worden besproken. Zelfs collega’s die niet aangesproken worden draaien soms om, om ook zijn perspectief te delen. Wat ik hieruit haal om te leren, is dat zulk soort respect voor collega’s graag gezien wordt in elke werknemer.

Werken met klanten is ook flink gestegen deze periode. Al vroeg kreeg ik eerste prioriteit in het opnemen van de telefoon bij iDotmedia. Hierdoor leerde ik snel hoe ik om kan gaan met klanten. Klanten kunnen naar een persoon vragen, maar om zelf aan te bieden of je kunt helpen is al een grote stap vooruit. Later is dit zelfs gestegen naar directe klantencontact tijdens het creëren van een klantenwebsites (VWE).

Wat is er nieuw op mijn pad gekomen?

Het uitgebreide gedeelte van WordPress was voor mij nog onbekend voordat ik begon aan mijn stage. Door in te rollen in het grote project van VWE kon ik gelijk leren hoe iDotmedia werkt met de custom fields voor hun klantenwebsites. Na een al uitgebreide versie, kwam er al gauw tijdens mijn verzoek een 2.0 versie van de thema. Hierbij kon ik gelijk werken met één van de toppuntjes van custom fields in WordPress.

Het bellen van klanten kan hierbij natuurlijk ook niet missen. Als ik deze taak niet had gekregen was ik waarschijnlijk een stuk minder ervaren/meer verlegen tegenover klanten dan hiervoor. Voor mijn stage heb ik al aardig wat vreemdelingen gesproken wat betreft klanten, maar dit was meer gericht op mijn werk (Computerhulp aan huis). Praten in details over je vak en laten blijken dat je weet waar je het over hebt is toch een puntje waarbij klanten en werkgevers in dit vak op letten.

Wat heb ik geleerd over mijn eigen capaciteiten?

Als ik iets wil leren, ga ik dit ook met grote maten leren. SCSS was namelijk al super snel opgepakt. Worpdress en de desbetreffende plugins gingen minder snel, alleen omdat deze zo verschrikkelijk uitgebreid zijn. Het leukste wat ik mee heb gemaakt op dit gebied is het automatiseren van verschillende acties. Zo kreeg ik bijvoorbeeld de taak om verschillende winkels te importeren in een website. Dit ging goed op één puntje na waardoor elke pagina opnieuw moest bewerkt worden. Klik hier om hier meer over te lezen.

Past dit werkgebied bij mij?

Ik voel mij erg thuis in het proces van een website project. Bij het begrip “website maken” komen natuurlijk enorm veel verschillende bezigheden kijken. Ik ben bang dat ik na mijn stage nog steeds mijn keuze niet vast heb voor een favoriet. Natuurlijk ben ik wel bereid om een specialist te worden in een richting zoals front-end, design of back-end, maar tot nu toe vind ik alle aspecten even plezierig.

Van wat ik nu doe op mijn stage (wat vooral content verwerken, klantencontact en een beetje design is), krijg ik nog geen kick om het elke week voor de rest van mijn leven te doen. Naast dit werk ik namelijk ook aan persoonlijke klantenprojecten voor mijn bedrijf. Hierbij gebruik ik namelijk wel de kennis wat ik opdoe op mijn stage.

(Het feit dat ik nu een ondernemer ben, zegt genoeg of dit werkgebied bij mij past (: )

Zijn de werkprocessen uit het PAP in grote lijnen behaald?

Een Persoonlijk Actie Plan is een plan van aanpak waarbij je specifiek vertelt wat voor verplichte/optionele doelstellingen je gaat behalen tijdens je stageperiode. Deze afspraken maak je in het begin van je stageperiode en reflecteer je aan het einde.

Zeker, hiernaast kun je zien bij welke werkproces specifiek een blog aan doet. Door deze methode kon ik accuraat bijhouden wat ik nog mis tijdens mijn stageperiode.

Stagebegeleider

Paul Homan is ook een leerling geweest van het Media College en heeft daarbij meerdere studenten van het MA stage laten lopen bij z’n bedrijf. Samen met wat hulp van co-eigenaar Robert de Groot hebben ze mij geholpen in mijn stageperiode.

Paul heeft van te voren verteld aan alle werknemers dat als ik bij ze kom met vragen dat zij bereid moeten zijn om deze te antwoorden, mits het een redelijk vraag is natuurlijk. Dit bleek ook echter zo, aangezien ik nooit een collega gezien heb die boos en/of onredelijk reageert. Inclusief Paul die als eigenaar met enorm veel verantwoordelijkheden tijdens crisissen kalm en rustig blijft tegenover zijn omgeving.

In het begin kreeg ik de indruk dat ik nog niet genoeg verantwoordelijkheid had verdiend doordat ik voornamelijk bezig was met een test opdrachtje en projecten voor mezelf (portfolio + blog). Dit kwam snel te goede door mij als eerste prioriteit te zetten bij belletjes. Na enkele belletjes kreeg ik de mogelijkheid om klanten direct te helpen met probleem zowel via hun website of via Teamviewer.

 

Welke persoonlijke doeleinden heb ik gerealiseerd?

Ik ben blij om te zien dat ik bijna alle persoonlijke doeleinden heb gerealiseerd!

  • Ik kan nu een volledig thema van scratch bouwen, ontwerpen, opleveren.
  • Ik kan nu efficient en gestructureerd omgaan met Photoshop.
  • Front-end vaardigheden zijn aardig opgeschoten met behulp van SCSS en deployment tooltjes.

Het enige wat ik nog mis is ervaring in Canvas. Dit is een creatief JavaScript methode waar je met wat code bv. een 3d kubus kan laten bungeejumpen. Ik hoop deze ervaring of een gelijksoortige ervaring nog mee te maken op mijn volgende stage.

Wat valt er nog te leren op mijn nieuwe stage?

Zat natuurlijk. Maar het voornaamste is Javascript, specifiek Vue.JS 2.0. Ik ga in de zomervakantie mij bezig houden met wat demo’s/projecten waarbij VueJS en Laravel gecombineerd worden.

Verder hoop ik genoeg ervaring op te doen met mijn bedrijfje. Ik ben van plan om zelf een VPS (virtual private server) op te zetten waarbij ik een hosting manager koppel en verschillende pakketten doorverkoop aan klanten waarvoor ik een website maak.

Bewerkt op 12 Februari 2018. Bovenstaande is gelukt! Ik heb momenteel een Plesk omgeving draaiend waarop ik zowel mijn eigen website als klanten websites op heb staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *